home about back contact


Instalaţia de răcire

Defectele în exploatare ale instalaţiei de răcire

Întreţinerea instalaţiei de răcire
Instalaţia de răcire
Instalaţia de răcire cu aer

Instalaţia de răcire cu lichid
Părţile componente ale instalaţiei de răcire

Generalitati
Destinatia si partile componente: instalatia de racire este destinata sa asigure un regim termic corespunzator unei bune fuctionari a motorului, cu randament ridicat.
Temperatura din interiorul cilindrilor atinge 1800...2000 grade celsius, ceea ce modifica proprietatile mecanice ale pieselor, reduce ungerea si poate duce la urmari grave, griparea sau chiar deteriorarea pieselor. Sistemul de racire al motorului mentine temperatura optima de 85...90 grade celsius.

Clasificarea instalaţiilor de răcireDupă natura fluidului:
- Cu aer
- Cu lichid
Clasificarea instalaţiilor de răcire cu lichid:
- Instalaţie cu lichid cu circulaţie naturală (prin termosifon). Nu se foloseşte la automobile deoarece nu asigură o răcire bună şi necesită volum mare de apă.
- Instalaţie cu circulaţie forţată (cu pompă) (la presiune atmosferică sau presurizată la 0,5..1,1 bar peste presiunea mediului ambiant) Instalaţie presurizată- lichidul circulă sub presiune într-un circuit închis şi nu vine în contact cu atmosfera decât prin supapa vasului de expansiune
Instalaţia de răcire cu aerLa motoare de motocicletă
- Aerul pătrunde printre aripioarele cilindrului şi chiulasei (expuse deschis în atmosferă) datorită vitezei de deplasare
La motoare de automobile
- Sistemul de răcire cu aer este prevăzut cu un ventilator (turbină) care introduce aerul sub presiune printre aripioarele cilindrului şi chiulasei
- Ventilatorul are rolul de a trimite un curent puternic de aer printre cilindri şi chiulasă
- Debitul de aer este de 4-5 ori mai mare decât la sistemul de răcire cu lichid

Cilindrii şi chiulasa motorului răcit cu aer sunt prevăzuţi cu aripioare turnate corp comun sau sunt ataşate au rolul de a mări suprafaţa de răcire Avantaje:
- Încălzirea mai rapidă a motorului la pornire
- Construcţia mai simplă a chiulasei şi a blocului motor (fără cămaşă de apă) u Evitarea formării depunerii de piatră
- Întreţinere simplă
- Nu prezintă pericol de îngheţ
- Uzuri mici ale cilindrilor
- Cost mai redus Dezavantaje:
- Imposibilitatea controlului asupra răcirii
- Răcire insuficientă în zonele calde( aerul are conductibilitate termică mai mică decât apa)
- Zgomot puternic al ventilatorului
- La putere egală motorul policilindric răcit cu aer este mai lung (din cauza aripioarelor) de la cilindri şi este mai greu
Instalaţia de răcire cu lichid
Generalităţi
Instalaţia presurizată (cu circuit închis) are un radiator mai mic iar evaporarea se face prin vas de expansiune
Lichidul de răcire poate fi:
- lichid antigel
- apă
Amestec de apă distilată şi antigel comercial care conţine alcool şi glicerină asigură funcţionare la temperaturi de -40 º C

Instalaţia de răcire cu lichid cu circulaţie forţată şi presurizată- pt. autoturism
Avantaj- permite ridicarea temperaturii la 110 º C

Circuitul lichidului: In instalatia de racire circuitul lichidului este urmatorul: lichidul din jurul camasilor de racire din blocul motor (1) se ridica in camasile de racire din chiuloasa (2), avacuand caldura, apoi prin termostatul (3) este dirijat fie spre motor de catre pompa de apa, cand temperatura este sub 70 grade celsius, fie spre radiatorul (5) prin racordul (4) cand temperatura trece de 70 grade celsius, pentru racire de catre ventilatorul (8), montat pe axul pompei de apa sau actionat electric si comandat de termocupla (12). Apoi pompa (7) aspira lichidul din radiator prin racordul (6) si-l recircula prin camasile de racire din blocul motor.
Variatia de volum a lichidului de racire datorata diferentelor de temperatura este preloata de vasul de expansiune (10), prin racordul (9); busonul cu supapa dubla (11) asigura mentinerea unei presiuni constante

Părţile componente ale instalaţiei de răcire
Pompa de apă
Asigură o presiune de 2-5 bar este de tip centrifugal prin cureaua trapezoidală 8 mişcarea se transmite la fulia de antrenare 6 montată pe arborele de antrenare 1 prin intermediul rulmenţilor 7( etanşaţi prin garnitură). La capătul posterior al arborelui este montată turbina (rotorul)2 în corpul pompei 4. La antrenarea fuliei, deci aşi a arborelui, este acţionată turbina care aspiră apa din bazinul inferior al radiatorului prin racordul de alimentare 5 şi o trimite în camera turbinei 3. Apa este refulată în cămăşile de răcire din blocul motor

VentilatorulRol funcţional: Asigură mărirea volumului de aer pentru răcirea apei din radiator
Elemente componente
Paletele ( 4-6 buc.) au lungime (20 - 35 cm) şi înclinaţie (35 º -45 º ). în funcţie de motor paletele sunt fixate pe fulia prin şuruburi
Fulia este antrenată de fulia motorului prin cureaua trapezoidală , se transmite mişcarea prin ax şi la pompa de apă
În timpul funcţionării ventilatorul aspiră aer rece din atmosferă şi-l trece printre celulele radiatorului, răcind lichidul. La unele motoare moderne funcţionarea ventilatorului este Intermitentă în funcţie de temperatura lichidului (comanda cuplării şi decuplării ventilatorului se face automat prin cuplaj electromagnetic sau pneumatic de către o supapă termostatică Materiale pentru palete:
-Tablă de oţel
-Material plastic


RadiatorulRol funcţional:
Dispersează apa supraîncălzită venită de la motor în fâşii subţiri pentru a fi răcite de aerul trimis de ventilator
Elemente componente

- 2 bazine unul superior de legătură cu chiulasa pentru aducţiunea apei. Acesta este prevăzut cu buşon cu supapă de comunicare cu atmosfera şi un racord de comunicare cu vasul de expansiune
- Unul inferior de colectare a apei răcite care este aspirată de pompă prin racord
- Între bazine este lipit miezul (corp de răcire) de tip: ţevi sau fagure prin care apa caldă este dispersată în fâşii
Materiale pentru radiator:
- Tablă de alamă sau aluminiu de 0,4-0,5 mm
TermostatulTermostatul regleaza automat regimul termic al motorului prin dirijarea lichidului spre radiator sau spre pompa.


Defectele în exploatare ale instalaţiei de răcireSupraîncălzirea

Cauzele supraîncălzirii:

1.Pierderi de apă
2.Slăbirea sau ruperea curelei de ventilator
3.Termostatul defect sau blocat
4.Funcţionarea necorespunzătoare a pompei de apă
5.Funcţionarea necorespunzătoare a ventilatorului
6.Înfundarea sau spargerea radiatorului
7.Încălzirea insuficientă a motorului


1.Pierderi de apă a. Pierderi de apă în exterior au loc:
- Pe la racorduri
- Radiator
- Pompa de apă
- Buşoane
Mod de depistare a defectului: Pierderile de apă la exterior se observă prin scurgeri în timpul cât motorul nu este în funcţiune

b. Pierderi de apă interioare au drept cauze:
- Spargerea garniturii de chiulasă
- Distrugerea inelelor de cauciuc de la cilindri
- Deformarea suprafeţelor de etanşare dintre bloc şi chiulasă
- Strângerea insuficientă a şuruburilor de chiulasă
Mod de depistare a defectului: defectul se constată prin formarea bulelor de aer în bazinul superior al radiatorului la turaţie ridicată sau a picăturilor de apă gălbui de pe tija de ulei
back

2.Cureaua insuficient strânsă.-Remedierea defectului
-Se slăbesc piuliţele generatorului şi se modifică poziţia acestuia până la întinderea corectă
-Se strâng piuliţele
- Dacă este ruptă cureaua se înlocuieşte
back
3. Termostatul defect sau blocat.Cauzele apariţiei defectului:
- Deteriorarea burdufului sau capsulei
- Scurgerea lichidului sau pastei din interior
- Se poate bloca supapa în poziţia închisă Constatarea defectului
- Prin controlul radiatorului, dacă acesta este rece în timp ce carcasa termostatului şi motorul sunt încinse iar la accelerarea motorului nu se observă nici o unduire in radiator
Remedierea defectului: Se înlocuieşte termostatul.
back

5.Funcţionarea necorespunzătoare a ventilatorului.Cauze:
- Ruperea penei de fixare a rotorului (turbinei) sau defectarea vascocupajului de pe arbore -Îngheţarea apei
-
Ruperea paletelor rotorului Constatarea defectului
- Unduire slabă în bazinul superior al radiatorului la accelerarea motorului
Remedierea defectului
- Se înlocuieşte vascocuplajul
- Se asigură o presare corespunzătoare
- În cazul ruperii paletelor turbinei se înlocuieşte complet rotorul pompei în ateliere
back

6.Înfundarea sau spargerea radiatorului.Cauzele apariţiei defectului:
- Impurităţi şi rugină
Remedierea defectului:
- desfundare chimică sau mecanică cu ajutorul unor tije prin deplasarea longitudinală în interiorul ţevilor
- Se suflă cu aer comprimat
- Radiatorul cu spărturi mici se remediază prin izolarea ţevilor din porţiunea respectivă
- Izolarea se poate face uneori cu lipire provizorie cu săpun

back
7. Încălzirea insuficientă a motorului.Cauze:
- Blocarea supapei termostatului în poziţie deschisă când apa trece spre radiator
- Nu este permisă încălzirea motorului Remedierea defectului
-
Înlocuirea termostatului.
back


Întreţinerea instalaţiei de răcire
Întreţinerea instalaţiei cuprinde:
operaţii de control, verificare, ungere, reglare şi curăţire
- Controlul nivelului lichidului din radiator (vasul de expansiune) zilnic , se completează cu apă curată sau lichid antigel în timp ce motorul funcţionează
- Ungerea rulmenţilor pompei de apă (dacă nu sunt capsulaţi) cu unsoare consistentă ( la 10.000 km)
- Verificarea întinderii curelei de ventilator: -( la 10.000-15.000 km) care nu trebuie să aibă o săgeată mai mare de 15-20 mm la o apăsare de 30-40 N la mijlocul distanţei dintre fulii -dacă săgeata este mai mare se reglează prin modificarea poziţiei generatorului de curent după slăbirea piuliţelor de fixare.
întinderea incorectă a curelei duce la:
- răcire insuficientă dacă cureaua are întindere insuficientă
- uzarea rulmenţilor pompei de apă şi a generatorului de curent dacă cureaua este prea întinsă.

-Controlul punctului de congelare
a lichidului de răcire cu ajutorul termodensimetrului (se face anual)
- Spălarea cu jet de apă a radiatorului pentru îndepărtarea impurităţilor (la 10.000 km)
- Înlocuirea lichidului antigel (o dată la 2 ani) folosind pâlnia specială şi sistemul de aerisire a instalaţiei
- Înlocuirea termostatului (la 60.000 km)
- Curăţirea depunerilor de piatră din instalaţie (se face anul):
- piatra reduce capacitatea de răcire
- piatra se depune sub formă de crustă calcaroasă pe pereţii organelor
- piatra provine din săruri în urma evaporării apei mai ales când completarea se face cu apă dură

Operaţii necesare îndepărtării pietrei- În funcţie de blocul motor se umple instalaţia cu una dintre aceste soluţii
- Se pune motorul în funcţiune circa 10 min
- Se opreşte motorul
- Se lasă 8-10 ore
- Se pune din nou motorul în funcţiune 5 min.
- Se goleşte instalaţia u Urmează spălare cu apă curată cu motorul în funcţiune 3-5 min
- Se goleşte instalaţia
- Se umple cu apă curată
- Se recomanda ca operatiunea sa se faca in servisuri specializate
.
.
.
.
.
© 2009 reparatii-radiatoare-auto.ro | Pedro